Trądzik a dieta – jak zdrowa dieta może pomóc

Trądzik a dieta – jak zdrowa dieta może pomóc

Czy próbujesz leczyć trądzik lub zapobiec jego nawrotom, zdrowa dieta może pomóc. Badania wykazały, że niektóre pokarmy mogą pomóc zmniejszyć stan zapalny trądziku i zapobiec jego powrotowi. Niektóre pokarmy, których należy unikać to tłuste lub oleiste pokarmy.

Niska dieta glikemiczna “South Beach” poprawia trądzik

Kilka badań wykazało, że stosowanie diety o niskiej zawartości glikemii może być skuteczne w leczeniu trądziku. W jednym z badań pacjenci, którzy stosowali dietę niskoglikemiczną “South Beach” zgłaszali mniejszy trądzik.

W badaniu zastosowano 12-tygodniową interwencję dietetyczną. Czterdziestu trzech pacjentów z trądzikiem podzielono na dwie grupy. Jednej grupie powiedziano, aby przestrzegać typowej diety zachodniej, podczas gdy druga grupa została poinstruowana, aby jeść dietę o niskiej zawartości glikemii. Dieta o niskiej glikemii składała się z chudego mięsa, warzyw i owoców. Uczestnicy zostali poinstruowani, aby jeść chleb pełnoziarnisty, brązowy ryż, fasolę i owies zamiast białego pieczywa.

Ładunek glikemiczny szacowano za pomocą trzydniowego dzienniczka żywieniowego. Grupa osób z trądzikiem miała wyższy ładunek glikemiczny w diecie, wyższy wskaźnik masy ciała oraz większe spożycie lodów i mleka. W grupie kontrolnej ładunek glikemiczny nie był istotnym czynnikiem.

Dieta niskoglikemiczna może mieć istotny wpływ na stan zapalny, zmniejszając objawy trądziku. Dieta niskoglikemiczna może również zmniejszyć zużycie leków na trądzik.

Dieta niskoglikemiczna skupia się na całych pokarmach i pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Wysokie skoki cukru we krwi mogą zwiększyć stan zapalny i doprowadzić do większej produkcji sebum, co może pogorszyć trądzik.

Niektóre badania wykazały, że wysoki poziom insuliny może promować trądzik. Wysoki poziom insuliny wpływa na hormony i ścieżki sygnalizacyjne. Stosowanie diety o niskiej glikemii typu “South Beach” może zmniejszyć te poziomy hormonów i produkcję olejów powodujących trądzik.

Badania wykazały również, że trądzik jest bardziej powszechny u osób, które pochodzą z wyższych grup społeczno-ekonomicznych. Ci w kulturach niezachodnich mają tendencję do jedzenia nierafinowanych węglowodanów. Jednak określenie, czy żywność tych kultur powoduje trądzik, może być trudne ze względu na różne techniki przetwarzania żywności.

Wysokoglikemiczna dieta “południowoafrykańska” poprawia trądzik

Posiadanie zdrowej diety na trądzik nie musi polegać na przestrzeganiu restrykcyjnej diety. Raczej chodzi o spożywanie dobrej jakości źródeł białka i utrzymanie zrównoważonej diety. Ważne jest również, aby włączyć pokarmy, które poprawiają trądzik, takie jak ryby.

Badania wykazały, że pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym są związane ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia trądziku pospolitego. Dieta o niskim indeksie glikemicznym może poprawić trądzik, choć potrzeba więcej badań.

W tym badaniu 56 dorastających mężczyzn zostało losowo przydzielonych do wysokiej lub niskiej GI diety. Obie diety były podobne w dystrybucji makroskładników. W badaniu zmierzono również dane dotyczące wzorca żywieniowego, w tym częstotliwość spożycia produktów mlecznych i mleka. Dieta o niskim IG wykazała większą redukcję trądziku twarzy.

Oprócz trądziku, dieta o niskim IG wykazała również poprawę wrażliwości na insulinę. Oznacza to, że organizm może wchłonąć więcej glukozy. Zwiększona wrażliwość na insulinę może prowadzić do zmniejszenia ilości sebum, które tworzy się na skórze. Wrażliwość insuliny na bodźce glikemiczne oceniano na poziomie wyjściowym i po ośmiu tygodniach. Zmianę w czasie porównywano za pomocą sparowanych testów t-Studenta.

Wartość ładunku glikemicznego > = 175 była statystycznie istotna dla trądziku pospolitego. W badaniu wykorzystano jednak 3-dniowy zapis jedzenia zamiast bardziej dokładnej metody. Mogło to wynikać z ograniczonego czasu trwania badania.

Chociaż dieta o niskim IG wykazała większą poprawę w zakresie trądziku, różnica między nimi nie była statystycznie istotna. Niemniej jednak ważne jest, aby unikać pokarmów, które nasilają trądzik, w tym tych o wysokim indeksie glikemicznym. Zdrowa dieta powinna również obejmować dobrą pielęgnację skóry i kontrolę stresu.

Ponadto potrzeba więcej badań, aby określić związek między dietą wysokoglikemiczną a trądzikiem. Ważne jest również, aby zauważyć, że podczas gdy białko mleczne może promować trądzik, może nie być najważniejszym czynnikiem. Raczej jest prawdopodobne, że inne czynniki, takie jak stres i nieodpowiednia ilość snu są ważniejsze.

Unikaj tłustych lub oleistych pokarmów

Kilka badań wykazało, że istnieją pewne pokarmy, które mogą zwiększyć ryzyko rozwoju trądziku. Te pokarmy obejmują produkty mleczne, czerwone mięso i rafinowane węglowodany. Będziesz chciał poszukać tych pokarmów na swojej diecie i unikać ich w jak największym stopniu.

Jeśli chcesz zachować zdrowie swojej skóry, szukaj całych ziaren w swojej diecie. Te pokarmy są pełne antyoksydantów, które pomagają zwalczać stany zapalne. Możesz również dodać siemię lniane do swojej diety dla jego kwasów tłuszczowych omega-3.

Innym sposobem na walkę z trądzikiem jest dodanie probiotyków do swojej diety. Te korzystne bakterie pomagają zmniejszyć stan zapalny i poziom czynników wzrostu mleka. Mogą również pomóc zmniejszyć liczbę wybuchów trądziku, których doświadczasz.

Te probiotyki mogą również pomóc w ogólnych zaburzeniach równowagi zdrowotnej. Możesz znaleźć probiotyki w sfermentowanej żywności. Alternatywnie, można spożywać doustne suplementy probiotyczne. Możesz także spróbować jeść całe ziarna zamiast rafinowanych węglowodanów, aby pomóc uniknąć trądziku.

Innym dobrym sposobem na walkę z trądzikiem jest unikanie tłustych pokarmów. Tłuste pokarmy zawierają dużo niezdrowych tłuszczów. To może zatkać swoje pory i promować stan zapalny.

Należy również unikać żywności o wysokim indeksie glikemicznym. Te pokarmy obejmują cukry, rafinowane węglowodany, biały ryż i chipsy ziemniaczane. Wykazano, że te pokarmy podnoszą poziom cukru we krwi, co wywołuje kaskadę efektów. Skok cukru we krwi zwiększy aktywność hormonów wyzwalających trądzik. Skok w cukier spowoduje również, że twoje ciało produkuje więcej oleju.

Najlepszym sposobem na uniknięcie tłustych lub oleistych pokarmów na trądzik jest utrzymanie ich do minimum. Unikanie tłustych pokarmów nie tylko pomoże Twojej skórze, ale także pomoże Ci utrzymać zdrowe serce.

Kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejszają stan zapalny i leczą trądzik

Kilka badań wykazało, że kwasy tłuszczowe omega-3 mogą zmniejszać stan zapalny i redukować ilość zmian trądzikowych. Kwasy tłuszczowe omega-3 znajdują się w wielu pokarmach, w tym w łososiu, makreli i oleju z wątroby dorsza. Występują również w niektórych orzechach, nasionach i roślinach.

Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędnymi kwasami tłuszczowymi, co oznacza, że muszą być spożywane, aby organizm mógł je wykorzystać. Mają właściwości przeciwzapalne, które pomagają utrzymać nawilżenie komórek skóry i zmniejszyć stan zapalny.

Wykazano, że kwasy tłuszczowe obniżają poziom w surowicy insulinopodobnego czynnika wzrostu-1 (IGF-1) i białka wiążącego insulinopodobny czynnik wzrostu-3 (IGFBP-3). Oba te czynniki są czynnikami pro-apoptotycznymi, które znajdują się w komórkach nabłonka. Odgrywają również rolę we wczesnym gojeniu się ran i neokolagenezie.

Zapalenie jest ważnym czynnikiem patogenetycznym w trądziku pospolitym. Badania wykazały, że uczestnicy z trądzikiem mieli wyższe poziomy markerów zapalnych niż uczestnicy bez trądziku. Stosując tradycyjny model trądziku, pierwszym krokiem do powstania trądziku jest nadmiar martwych komórek skóry. Obecność stanu zapalnego jest skorelowana z nasileniem trądziku.

W kilku badaniach stwierdzono również, że poziomy EPA i ALA były niższe u pacjentów z trądzikiem. ALA to kwas tłuszczowy omega-3 o krótszym łańcuchu. EPA jest długołańcuchowym kwasem tłuszczowym omega-3.

W tym badaniu oceniano bezpieczeństwo i skuteczność kliniczną kwasów tłuszczowych omega-3 w trądziku pospolitym. W badaniu wzięło udział 45 uczestników z łagodnym lub umiarkowanym trądzikiem. Uczestnicy zostali przydzieleni do grupy kwasów tłuszczowych omega-3 lub grupy kwasu g-linolowego.

Po 10 tygodniach leczenia średnia liczba zapalnych zmian trądzikowych w grupie omega-3 zmniejszyła się z 10,1 do 3,2, natomiast w grupie GLA nastąpił spadek z 6,6 do 3,7. Liczba niezapalnych zmian trądzikowych zmniejszyła się w obu grupach.

Badania mają wyższą przypisaną siłę dowodów

Wybór odpowiedniej żywności to nie lada wyczyn. Dobrze zaokrąglona dieta może pomóc w zmniejszeniu trądziku. Jednak przestrzeganie reżimu jest trudne do osiągnięcia w świecie rzeczywistym. Ponadto, badania wykazały, że młodzież jest bardziej podatna na chorobę z powodu zmian hormonalnych. Z tego powodu nie jest zaskoczeniem, że dieta i trądzik stały się gorącymi tematami w społeczności dermatologicznej. Niemniej jednak, związek między tymi dwoma nie jest całkowicie jasny. W szczególności, niektóre badania wykazały, że dieta o wysokim indeksie glikemicznym może pogorszyć trądzik. Ponadto, nastolatki są bardziej podatne na infekcje, co może tłumaczyć ich zwiększone wskaźniki trądziku.

Aby znaleźć najlepszą dietę na trądzik, musisz najpierw zdecydować, które z następujących czynników będą miały wpływ na Twój wynik: historia rodziny, styl życia, genetyka, sieci społeczne i typ skóry. W końcu będziesz musiał wybrać dietę na trądzik w oparciu o swoje osobiste preferencje. Najlepszym sposobem, aby przejść o tym jest szukać informacji od członków rodziny, przyjaciół i swojego lekarza. Można również zdecydować się na konsultacje z dermatologiem lub dietetykiem, aby określić, które pokarmy należy unikać.

Przy okazji rozważ następujące wskazówki dotyczące osiągnięcia zdrowej diety: jedz zdrowe produkty, nie przesadzaj z jedzeniem i regularnie ćwicz. W szczególności, najlepiej jest utrzymywać pod kontrolą poziom cholesterolu poprzez monitorowanie ciśnienia krwi i unikanie smażonych potraw. Należy również starać się unikać spożywania zbyt dużej ilości cukru. Dieta o niskim indeksie glikemicznym może pomóc w łagodzeniu trądziku. Dobrym pomysłem jest również utrzymanie zdrowej wagi. Badanie wykazało, że nastolatki, które utrzymują zdrową wagę są mniej podatne na trądzik. Wreszcie, nie można zapomnieć o piciu dużej ilości wody.

Podobne tematy